arbejdspladskonsulent

For virksomheden

Fordele ved ekstern konsulent

Som virksomhed kan du opnå mange fordele ved at hyre
en eksterne konsulent ind, som både er ekspert inden for sit
felt, men samtidig har jeg som konsulent, evnen til at betragte
din virksomheds problemstillinger helt objektivt.

Jeg er specialist i at sætte de menneskelige kompetencer og
deres talenter i spil, hvilket skabe høj værdi for det hele
menneske. Det er med til at højne samarbejdet og
bindeleddet imellem jeres afdelinger, skabe et bedre flow.
Med fælles fokus og målrettethed, skaber vi sammen en
sundere kultur i takt med, at din virksomhed udvikler sig på
flere plan.

Rekruttering

Mangler du hjælp til rekruttering af din næste medarbejder, leder, specialist eller kommercielle profil?

Jeg ser ikke rekruttering som ”bare en rekruttering” – min opgave er at sikre, at matchet er der under hele ansættelsesforløbet og virkeliggøre on-boarding til virksomheden!

Jeg specialist i rekruttering, på tværs af brancher og forskellige niveauer. Jeg hjælper jer med at finde de rette kandidater, der matcher dit behov til virksomheden – jeg løser rekrutteringsopgaven effektivt og med høj kvalitet hver gang!

De fleste virksomheder har ofte selv HR-kompetencen til at rekruttere, men eftersom det ofte skal gennemføres samtidigt med alle de andre daglige opgaver, bliver processerne ofte (for) lange til, at kandidaterne bevarer motivationen. Ligesom tiden sjældent er der til at sikre grundighed og kvalitet hele vejen fra opstart og frem til en succesfuld on-boarding.

Derfor vælger mange at ansætte en freelance rekrutteringskonsulent til at tage sig af hele rekrutteringsprocessen – både til at finde de rette kandidater, til at gennemføre en struktureret rekrutteringsproces med høj hastighed, kvalitet og værdi for både virksomhed og kandidater – også dem, der får afslag. 

Den svære samtale – den gode afskedigelse

Står du i en situation hvor du ser dig nødsaget til at påbegynde afskedigelser af dine medarbejdere eller ledere, går der flere forskellige følelser gennem vedkommende. Det kan være alt fra ydmygelse og vrede til bebrejdelse og chok – og derfor er det vigtigt, at du håndterer situationen med professionel empati.

Vil du samtidig gerne sørge for at de kommer godt videre med deres kompetencer i et nyt job, uddannelse, efteruddannelse. Lad mig hjælpe dig til at tag afskedigelsen og den konstruktive sparring med din medarbejde eller leder, til at komme frem til den gode løsning, for med en grundig forberedelse den gøres lidt lettere – ikke bare for dig selv samt virksomhedens omdømme, men også for den pågældende der står til afskedigelse.

Aktuelle punkter til gennemgang under afskedigelse

  • Vær klar og præcis

Beskeden om opsigelsen skal helst komme inden for det første minut af samtalen. 

  • Hav styr på det praktiske 

Hvor skal den foregå, hvornår på ugen skal den finde sted og hvor lang tid skal der sættes af til samtalen?

  • Giv plads til reaktionen

Det er sjældent en rar oplevelse at blive afskediget, og derfor skal det forventes, at der kommer en reaktion fra medarbejderen – og det skal der være plads til.

  • Vær professionel

Ved en opsigelse kan medarbejderen være ihærdig efter at vide mere om, hvorfor vedkommende er blevet afskediget frem for en anden! Her er det vigtigt, ikke at påbegynde en diskussionen – det planlagte; budskabet og begrundelsen skal holdes.

  • Afslut – og følg op

Vær tydelig i markeringen af, at samtalen er slut, og spørg den opsagte medarbejder, hvad vedkommende har brug for; vil han eller hun direkte hjem eller ud at tale med kollegaerne? 

Det kan også være en god idé at aftale en opfølgende samtale af praktisk karakter, så I kan finde ud af, hvordan ansættelsen skal afvikles og eventuelle opgaver overdrages. Her kan der gives et tilbud om at hjælpe den opsagte medarbejder med sparringsforløb i CV og ansøgning.

Fokus på dit arbejdsmiljø – aktiv arbejdsglæde og mental sundhed

Har din virksomhed fokus på arbejdsmiljø? Et godt arbejdsmiljø er kendetegnet ved faktorer, der fremmer medarbejdernes trivsel og produktivitet. Det gode arbejdsmiljø omfatter blandt andet, en god balance mellem arbejdsliv og privatliv, et sikkert og sundt arbejdsområde, støttende ledelsespraksis, positive relationer med kollegaer og en overskuelig arbejdsbyrde. Arbejdsmiljøet er grundlaget for trivsel og fremdrift i din virksomhed.

Jeg kan blandt andet byde ind med følgende:

  • Forbedring af det fysisk & psykisk arbejdsmiljø
  • Analysere dit arbejdsmiljø
  • Hvilken kultur har din virksomhed og skal den ændres? Fremme en positiv og støttende kultur
  • APV-udformning samt analyse
  • Implementering af forandring
  • Workshop evt. ”Krænkende handling – Chikane” eller ”Voksne mobning”
  • Opbygning af vikrsomhedens AMO (ArbejdsMiljøOrganisation)
  • Hvordan fastholder virksomheden nye lovgivningsprocesser og direktiver
  • Sæt fokus på teamudvikling
  • Prioriter medarbejdernes feedback

Kontakt mig for yderligere spørgsmål mette@arbejdspladskonsulent.dk – Lad os sammen finde en god løsning.

Det her får I:

Med hjælp fra Arbejdsplaldskonsulent i jeres virksomhed, kan det gøre jeres hverdag lettere, og dermed også for en bedre fastholdelse af jeres medarbejdere og ledere.
√ Ser Virksomheden fra en anden side
√ Høj faglighed
√ Skaber en professionel relation
√ Fortrolighed
√ Kvalitetssparring når jeres behov opstår
I kan vælge at få mig tilknyttet akut, på et projekt, på deltid eller fuldtid. Det kan vi aftale, hvis I kan se ideen i at vælge mig.